هوش و حافظه

آموزش جدیدترین روشها برای تقویت هوش و حافظه

هوش و حافظه

آموزش جدیدترین روشها برای تقویت هوش و حافظه

بایگانی
  • ۰
  • ۰

در این مطلب نتیجه جدیدترین تحقیقات چندین مجله معتبر پزشکی در سال 2019 برای تقویت حافظه کوتاه مدت را در اختیار شما قرار می دهیم. دقت کنید در حال حاضر معدود روشهایی که برای تقویت حافظه از نظر علمی تایید شده اند، همین روشهای گفته شده در این مقاله است. حتما برای شما هم اتفاق افتاده است که از این اتاق به اتاق دیگر بروید اما یادتان نیاید دقیقا قصد انجام چه کاری را داشتید. یا ممکن است کسی را ببینید اما هر چه به ذهنتان فشار می آورید اسم او به ذهنتان خطور نکند. یا مثلا برای خرید به فروشگاه بروید و وقتی به خانه برگشتید تازه یادتان بیفتد که موارد اصلی و مهم را فراموش کرده اید و نخریده اید. همه این مثال های آشنا واقعا ناراحت کننده هستند و به ضعیف بودن حافظه کوتاه مدت اشاره می کنند.

حافظه کوتاه مدت دقیقا چطور کار می کند

حافظه کوتاه مدت فقط یکی از قسمت های سیستم حافظه شماست. این حافظه تمام اطلاعاتی که از دنیای بیرون وارد می شود را دریافت می کند و آنها را به شکل خاطرات در ذهن شما نگه می دارد.

مراحل مختلف حافظه عبارتند از:

  • داده های حسی: این مرحله دقیقا همان جاییست که محرک های حسی مختلف از دنیای اطراف شما گرفته می شود و به PNS (سیستم عصبی پیرامونی) می رسد. محرک های حسی ممکن است هر چیزی مثل پوسترهای تبلیغاتی یا هنری، کلمات مختلف کتابی که در حال خواندنش هستید و یا دیدن یک فرد جدید باشد.
  • ثبت حواس: محرک های حسی دریافت شده به شکل نورون در مغز حرکت می کنند. در جریان این حرکت، نورون های حاوی اطلاعات در ذهن ثبت یا فراموش می شوند. همه این مراحل در نیمی از ثانیه به وقوع می پیوندد.
  • حافظه کوتاه مدت: محرک های ثبت شده در این قسمت قرار می گیرند. حافظه کوتاه مدت به عنوان یک فیلتر برای ثبت و نگهداری موقت اطلاعات عمل می کند و تصمیم می گیرد که آیا اجازه حرکت بیشتر به اطلاعات داده شود یا آنها را کاملا به فراموشی بسپارد. این مرحله 2 تا 3 دقیقه طول می کشد.
  • حافظه بلند مدت: وقتی اطلاعات جدید به سلامت از حافظه موقت عبور کردند در حافظه بلند مدت جای می گیرند. اینجا همان جاییست که مغز برای همیشه اطلاعات و خاطرات شما را نگه می دارد. این خاطرات برای مدتها باقی می مانند و حتی اگر به آنها فکر هم نکنید باز هم در ذهنتان وجود دارند.

اطلاعات موجود در حافظه کوتاه مدت به سرعت از بین می روند مگر اینکه تصمیم بگیرید آنها را به یاد بیاورید؛ مثلا تصور کنید دوستتان شماره تلفنش را به شما میدهد. اگر شروع به تکرار شماره ها برای حفظ کردن آن کنید یعنی میخواهید این اطلاعات را نگه دارید تا از حافظه کوتاه مدتتان پاک نشوند. محققان دریافته اند که مغز در یک زمان فقط می تواند چهار نمونه اطلاعات جدید را ذخیره کند بنابراین سعی نکنید حجم زیادی از اطلاعات را در یک زمان حفظ کنید و به خاطر بسپارید.

...

ادامه متن را با کلیک بر روی لینک زیر بخوانید:

چطور حافظه کوتاه مدت خود را تقویت کنیم؟

  • ۹۸/۰۴/۱۷
  • sogand ahadi

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی